
August 2023 

The impact of strategic lawsuits against public participation (SLAPPs) 

on the news media sector  
 

News Media Europe recommends 

1. To include newsrooms and press publishers in the scope of anti-SLAPP instruments to 

grant them adequate protection. 

 

2. To provide harmonised rules recognising and defining SLAPPs to identify abusive 

lawsuits and have them dismissed at an early stage. 

 

3. When assessing dismissal, to protect investigative journalism by considering a web of 

indicators such as parties’ unequal powers, media freedom, public interest and 

contribution to democracy. 

 

4. To review international treaties to make abusive lawsuits more difficult and limit 

forum shopping with stricter conflicts of laws rules for defamation and privacy. 

 

5. To limit the number of connected claims brought by the same plaintiff, its 

representatives or affiliates, against newsrooms. Public databases should help 

identifying sources of abusive claims. 

 

6. Based on the European Court of Human Rights 2017 ruling, to limit the award of 

reputational damages and favour amiable remedies as a first resort. 

 

7. To reinforce the role of press councils and non-judicial remedies to exclude frivolous 

claims and strategies aimed at financially asphyxiating press publishers. 

 

8. To support training for press publishers’ lawyers to allow them to identify and deal 

with SLAPPs faced by the company and its editorial team.  

 

9. To create a support network at national and European levels, raise awareness and 

bring visibility to the different types of support available to victims of SLAPPs. 

 

10. To launch public campaigns for media freedom and the safety of journalists. 

 



Introduction 

 

Since 2021, News Media Europe interviewed press publishers, in-house lawyers, journalists and 

editors-in-chief to collect evidence on the impact of such lawsuits on the news media sector. This 

document is a collection of our findings broken down by jurisdiction and makes 

recommendations on the basis of our findings.  

 

We hope this report will raise awareness about the great number and variety of intimidation 

cases affecting newsrooms, foster dialogue within the media industry and best advise decision-

makers on how to move forward against SLAPPs.   

 

Belgium 

 

Our member association, Vlaamse Nieuwsmedia (Flanders), would welcome European legislation 

against SLAPPs, despite the freedom of the press being highly protected by the Belgian 

Constitution (Article 25 and Article 150). The most prominent SLAPP case is against “Apache”, an 

investigative magazine consecutively sued in 2016, 2019 and 2021 by politicians and 

businessmen suspected of collusion over property development projects. Moreover, we list 

further cases that demonstrate the misuse of legal proceedings against the media, yet all ruled 

in favour of the defendants.  

 

The Apache saga 

 

Erik Van der Paal v Apache (2021-2022): Apache investigative magazine filmed almost the entire 

City Council of Antwerp attending the birthday party of a property developer, Erik Van der Paal. 

The press publisher, its editor-in-chief and the journalist were sued for invasion of privacy and 

stalking under criminal law. Apache communicated they face “a tsunami” of proceedings from 

Erik Van der Paal1. The Court dismissed the claims and recognised2 that the presence of the entire 

Council of Antwerp was a fact of public interest. Also, the judge ruled that filming in the public 

space stayed within the limits of the GDPR and investigating politicians and businessmen 

operating behind the scenes did not violate their privacy3. Van der Paal appealed the decision 

before the Court of Appeal of Antwerp, which ruled in favour of Apache in its judgment of 9 June 

20224. In an even more reasoned manner, the judgment acquits the editor-in-chief and journalist 

 
1 Erik Can der Paal comes up with tsunami of proceedings against Apache (in Flemish), Apache website, 19 
November 2020 
2 Apache wins lawsuit over Fornuis video (in Flemish), Apache website, 20 January 2021 
3 Apache wins court case on Fornuis video (in Flemish), Apache website, 20 January 2021 
4 Judgment gives strong support to Apache investigative journalism (in Flemish), Apache website, 10 June 2022 

https://legislationline.org/sites/default/files/documents/86/Constitution_BELG_2018.pdf
https://www.standaard.be/cnt/dmf20200611_04988385
https://www.standaard.be/cnt/dmf20200611_04988385
https://www.apache.be/2020/11/19/erik-van-der-paal-komt-met-tsunami-aan-procedures-tegen-apache
https://www.apache.be/apachewint
https://www.apache.be/2021/01/20/apache-wint-rechtszaak-over-fornuisfilmpje
https://www.apache.be/2022/06/10/apache-opnieuw-vrijgesproken-fornuis-zaak


for the crimes alleged by project developer Erik Van der Paal. Moreover, the court condemns Van 

der Paal himself for abuse of legal process, establishing his procedural intention of coaxing both 

the news site and its chief editor to such an extent (financially) that further reporting that he 

considers unwelcome would cease, and orders him to pay 10,000 EUR compensation damages. 

Van der Paal brought the case before the Cour de Cassation, which in a final decision dated 18 

October 2022 ruled that a proper balancing of interests between the right to privacy and freedom 

of the press has been made by the Court of Appeal of Antwerp5. 

It is important to note that the property developer had previously tried, unsuccessfully, to silence 

Apache with sky-high damage claims.  

Ogeo Fund v Apache and Le Vif (2019): Apache and Le Vif magazines were sued by the Ogeo 

pension fund regarding revelations involving the construction promoter Land Invest and Antwerp 

politicians. Ogeo, until recently a shareholder of Land Invest Group, asked for 500,000 EUR 

compensation6 before finally withdrawing its complaint. The legal action seemed part of an 

intimidation campaign from the construction promoter to silence publications about plans 

involving the Antwerp City Council and Liège socialist party, also dominating the Ogeo pension 

fund. According to the association of journalists, this was a clear SLAPP framework to silence 

critical news media7. In total, Ogeo Fund spent 100,000 EUR in lawyers’ fees against the press8. 

Joeri Dillen and Land Invest Group v Apache and journalists (2016): Again, the property 

developer Land Invest Group and Joeri Dillen (former chief of staff of the mayor of Antwerp) sued 

Apache for what they called “inaccurate and defamatory” articles and asked for withdrawal of 

the said articles and 350,000 EUR compensation damages. The judge found that Apache had done 

correct journalistic work and followed deontological rules. Apache won both cases. 

 

Overall, Apache faced three consecutive lawsuits, once on slander and defamation (2016), 

second on the grounds of stalking and invasion of privacy (2019) third with criminal charges 

(2021)9.  

 

In December 2021, the Belgian Conseil d’État (Council of State) recognised that the collaboration 

between Antwerp’s Mayor and the property developer went too far and recommended the 

annulment of the implementation plan10. Despite its non-binding character, the opinion is very 

 
5 Apache survives annulment appeal by Erik Van de Paal (in Flemish), Apache website, 19 October 2022 
6 New claim of 500,000 EUR in Land Invest gate file (in Flemish), Apache website, 3 April 2019 
7 VVJ behind Apache and urges anti SLAPPs (in Flemish), VVJ website, 4 April 2019 
8 Ogeo: 100,000 euros in lawyers’ fees against the press (in French), Le Vif, 23 September 2021 
9 The most important of our freedoms, Karl van den Broeck, Goethe Institute Belgium 
10 Auditor Council of State takes fires too close cooperation of De Wever and Van der Paal (in Flemish), Apache, 14 
December 2021. 

https://www.apache.be/2019/04/03/nieuwe-schadeclaim-van-500-000-euro-in-dossier-land-invest-gate
https://www.journalismfund.eu/supported-projects/land-invest-gate-lost-millions
https://journalist.be/2022/10/apache-overleeft-cassatieberoep-van-erik-van-der-paal
https://www.apache.be/2019/04/03/nieuwe-schadeclaim-van-500-000-euro-in-dossier-land-invest-gate
https://journalist.be/2019/04/vvj-achter-apache-en-dringt-aan-op-anti-slapp
https://www.levif.be/actualite/belgique/ogeo-100-000-euros-de-frais-d-avocats-contre-la-presse/article-normal-1471599.html?fbclid=IwAR0_aDnc2WVZcE_ChuOVg7Lz9AD9Tn3YcgCLdKdhkDdB0emIRn5XPH-nY74&cookie_check=1632471919
https://www.goethe.de/ins/be/en/kul/prj/mfe/22063150.html
https://www.apache.be/2021/12/14/raad-van-state-de-wever-van-der-paal-slachthuissite


symbolic as it recognises the public value of the revelations. Apache reacted that such revelations 

came at the cost of “loads of time and money” in court proceedings11.  

 

Other cases against the media  

 

Patokh Chodiev v Humo Magazine (2017): Humo Magazine published a critical article about the 

Belgo-Ouzbek entrepreneur Patokh Chodiev, said to have forced the vote on the “Surrender Law 

2011” in order to buy off criminal prosecution (“Kazachgate”).  Chodiev asked for the removal of 

the article on the ground of defamation and 10,000 EUR daily compensation for as long the article 

stayed online. The President of the Brussels Court rejected the claim. The following grounds are 

interesting: 

 

● Balancing press freedom and privacy in a democratic society: Citing Article 10 of the 

European Convention on Human Rights, the Court stressed that “the removal of the 

challenged article is not necessary in a democratic society in the interest of protecting the 

good name or the rights of others”, meaning that Mr. Chodiev's privacy did not outweigh 

the citizens’ interests in access to information. Hence, the decision clarifies the 

application that must be made of Article 10 ECHR, where the right to protection of 

reputation must be weighed against the right to freedom of expression and reporting on 

matters of social importance. 

● Protecting investigative journalism: Here, the Court found that investigative journalism, 

counting as participation in the social debate, deserves a particularly high level of 

protection. The fact that some statements were hurtful to Mr Chodiev was not a sufficient 

reason to order the removal of the contested article. Also, the journalist had no criminal 

intent or intention to harm when reporting the story.  

 

Politician Pol Van Den Driessche v Humo Magazine and journalist (2013): N-VA politician Pol 

Van Den Driessche demanded compensation of 625,000 EUR from Humo magazine and the 

journalist who had reported accounts of sexual harassment. The claim was rejected on the 

ground that the large number of witnesses allowed the journalist to assume statements were 

true. The plaintiff had to pay for the legal fees.  

George Forrest v Magazine MO and journalist John Vandaele (2008): Belgian businessman 

George Forrest sued MO magazine and its journalist before Belgian courts on the ground of 

defamation, following a critical article about the role of the Forrest Group in the Congolese 

mining industry. The Brussels Court of Appeal dismissed the claim, making it clear that that 

“persons who are professionally confronted with public opinion have to tolerate more criticism, 

 
11 Twitter thread of Tom Cochez, Apache journalist 

https://journalist.be/2017/08/humo-moet-artikel-kazachgate-niet-van-website-halen
https://journalist.be/2017/08/humo-moet-artikel-kazachgate-niet-van-website-halen
https://www.standaard.be/cnt/DMF20120619_00191152
https://www.lavenir.net/cnt/dmf20130522_00313726
https://www.mo.be/fr/artikel/les-susceptibilites-de-georges-forrest
https://twitter.com/cochez_tom/status/1470677940350468100


even with a certain dose of exaggeration. This also applies to businessmen”. Therefore, the fact 

that Mr Forrest and his company were critically exposed was not insulting or defamatory. 

 

The above cases all have in common: 

● They are lawsuits against independent and specialised media (e.g. magazines); 

● Brought in Belgium (no cross-border element); 

● With very long legal proceedings, draining on press publishers’ financial resources; 

● Generally, small outlets go to court, because they cannot afford to settle but also 

because they refuse to. In the above cases, press publishers stood by their articles and 

refused to take them down on demand of the plaintiffs.  

 

Measures in place in Belgium 

 

At this stage, no specific anti-SLAPP legislation is foreseen in Belgium. Justice Minister Vincent 

van Quickenborne however has already announced his support for the European anti-SLAPP 

proposals, launching the necessary initiatives, gathering more information and also reporting on 

them to the European Commission by the end of this year.  

 

Denmark  

 

Settlements, as a way out of SLAPPs 

 

The following Danish cases demonstrate the use of settlements for newspapers to avoid a risk of 

SLAPP.  

 

In 2010, eleven Danish newspapers which reproduced Prophet Mohammed cartoons, originally 

published in 2005, were threatened by a law firm from Saudia Arabia with “multiple jurisdictional 

litigations” and exposure to “costly damages”, unless they accepted to enter in a settlement and 

publish an apology12. Ahmed Zaki Yamani, the lawyer and son of Saudia Arabia’s former oil 

minister, purported to represent the descendants of the Prophet for the obtention of moral 

damages based on defamation. Politiken newspaper agreed to settle with eight organisations 

representing Muslims’ interests13. In a joint statement, Politiken publicly apologized for the 

offence caused to the Muslim community. The settlement received criticism from other media 

 
12 “Yamani or Your Life: A nasty attempt to coerce Danish newspapers into apologizing for the cartoons of 
Mohammed”, Slate.com, 8 March 2010 
13 “Politiken settles Mohammed cartoon issue”, Politiken, 26 February 2010 

https://slate.com/news-and-politics/2010/03/a-nasty-attempt-to-coerce-danish-newspapers-into-apologizing-for-the-cartoons-of-mohammed.html
https://slate.com/news-and-politics/2010/03/a-nasty-attempt-to-coerce-danish-newspapers-into-apologizing-for-the-cartoons-of-mohammed.html
https://politiken.dk/newsinenglish_/art4841018/Politiken-settles-Mohammed-cartoon-issue


companies and from politicians14, raising the issue of the role of amiable agreements and impact 

on self-censorship.  

 

Previously, in 2007, the Danish tabloid Ekstra Bladet published critical articles about an Icelandic 

bank regarding tax evasion, in English, on its Danish website. As a result, Kaupthing Bank sued 

the Danish newspaper in London on the grounds of defamation. The UK court found itself 

competent, although it concerned a Danish newspaper's publication (in English) on a Danish 

website15. Because UK legal costs would be so substantial (estimated more than £1 million), 

Ekstra Bladet accepted an out-of-court settlement in February 2008, in which the newspaper 

apologized for the articles published, paid between £50,000-£70,000 covering legal costs and 

£100,000 of compensation damages to Kaupthing Bank, according to Berlingske.dk. This case 

illustrates the extensive interpretation of what constitutes a connection to the damage (here, the 

publication in English and access by British readers to a Danish website) to justify UK courts’ 

competence. It also illustrates the defendant’s preference for out-of-court-settlements to avoid 

engaging in third-country litigation and risking paying very substantial legal costs and damages.  

 

Although settlements can offer reasonable out-of-court solutions and contribute to diffusing 

tensions between parties, they can also feed into an imbalanced system where a strong party 

puts pressure on a weaker one for obtaining concessions under the threat of litigation. Therefore, 

even when SLAPPs are not reported, it is worth looking at the role of settlements on media 

freedom and the limits some of these agreements can put to freedom of expression. There is also 

merit considering a change of conflicts of laws rules to ensure that legal proceedings are brought 

to a jurisdiction closer to the defendant’s establishment and allow newsrooms to better assess 

the outcome of litigation, prepare their defence and manage legal fees.  

 

Legal bullying and creative methods to silence Danish journalists 

 

Last November 2021, a law firm wrote to Berlingske’s journalist and editors, informing them that 

by virtue of the present lawsuit, they had become parties to the case, which should be made 

clear in their press articles16. The journalist, Jonas Rimer Hansen, had reported about potential 

violations of consumer protection rules by online shops. The owners of the platforms sued him 

and the editors. According to Mads Brandstrup, CEO of the press publishers’ association Danske 

Medier, the lawyer’s threat has a chilling effect on the journalist’s ability to write. Name bans 

have also become tricks to silence newspapers: lawyers would request publications to remove 

 
14 “Danish newspaper apologises in Muhammad cartoons row”, 6 February 2010, The Guardian 
15 “Banking on libel victories in Britain”, The Guardian, 14 February 2008 
16 “Then we’ll sue you: why EU work against legal bullying has never been more important” (in Danish), Danske 
Medier, 19 November 2021 

http://www.eb.dk./
https://www.berlingske.dk/virksomheder/dyrt-forlig-for-ekstra-bladet
https://www.berlingske.dk/
https://danskemedier.dk/
https://danskemedier.dk/
https://www.theguardian.com/world/2010/feb/26/danish-cartoons-muhammad-politiken-apology
https://www.theguardian.com/media/greenslade/2008/feb/14/bankingonlibelvictoriesin
https://danskemedier.dk/aktuelt/saa-sagsoeger-vi-dig-da-bare-derfor-har-eu-arbejdet-mod-juridisk-intimidering-sjaeldent-vaeret-vigtigere/


the names of their clients from articles published even before a court would order the name ban. 

In its press release, Danske Medier stresses the importance of an EU response against legal 

bullying.  

 

The overbroad application of criminal laws and State secret imperatives 

 

Last December 2021, the Danish intelligence services warned the CEOs of at least two major 

national newspaper publishers, JP Politiken Hus and Berlingske Media, against publishing 

potentially classified information17. The orders followed the arrest of four intelligence officers 

accused of leaking confidential information. While national security interests are to be 

legitimately protected, it remained unclear which stories were referred to. Danske Medier’s CEO, 

Mads Brandstrup reacted: “If these calls were about specific concerns regarding an ongoing case, 

that would be one thing. But when they are calling completely out of the blue with a generic 

warning, it is only natural that the media organisations are left with the impression that they are 

actually being threatened.” 

 

At stake here is the overbroad application of criminal laws and national security interests to stifle 

investigative journalism, as pointed out by WAN-IFRA, the international press publishers’ 

association.  

 

Even though public authorities’ warnings have not translated into SLAPPs, they could amount to 

intimidation tactics with self-censorship effects, due to fear of retaliation and criminal charges 

against the newspaper.  

 

Ireland 

 

Libel tourism 

 

Our member NewsBrands Ireland is alerted by the situation in Ireland, where the law makes press 

publishers particularly vulnerable to defamation suits, a situation acknowledged by the European 

Commission in its Rule of Law report18. An internal survey (January 2021) showed that over the 

period 2018-2020, Irish press publishers spent 14.2€m in court proceedings, settlements and 

legal fees. 

 

 
17 “World’s press alarmed by chilling effect on Danish press freedom”, WAN-IFRA, 14 December 2021 
18 European Commission 2020 Rule of Law Report, situation in Ireland: “Ireland’s defamation laws raise concerns 
as regards the ability of the press to expose corruption.” 

https://wan-ifra.org/2021/12/worlds-press-alarmed-by-chilling-effect-on-danish-press-freedom/
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?qid=1602583272454&uri=CELEX%3A52020SC0306


Defamation suits are engrained in public figures’ culture, to the extent that Ireland has become 

a hub for defamation suits – especially since the UK reformed its Defamation Act in 2013, 

requiring proof of “serious harm”.  

 

The Tony Robbins vs Buzzfeed (2019) case illustrates the issue of libel tourism in Ireland. Here, 

an American plaintiff sued the American online newspapers Buzzfeed in Ireland for a story 

revealing allegations of sexual harassment in the USA during the #MeToo movement. Robbins 

sued on the ground that the publications, on the US Buzzfeed website, were accessible from 

Ireland. In New York, he, as public figure, would have had to prove ‘actual malice’ from the media. 

Whereas Irish law – notably the lack of “serious harm” to one’s reputation requirement - made 

it more attractive for the American celebrity to sue from Dublin. Consequently, the High Court 

accepted jurisdiction, arguing that “the articles were viewed online 13,382 times by users geo- 

located in Ireland” meaning Mr Robbins had an audience and therefore a reputation to protect 

in Ireland19.   

 

Similar examples include the defamation lawsuit brought by American celebrities, Justin 

Timberlake and Jessica Biel, against Heat Magazine (part of Germany-based Bauer Media) in 

Ireland, in 201420. 

 

Press publishers, as direct victims of strategic lawsuits  

 

As illustrated above, press publishers are direct victims of abusive lawsuits. In Ireland, defamation 

proceedings would often target the journalist, the editor and the brand, all represented in a single 

team. Press publishers would take over costs and representation for both employed and 

freelance journalists and, when relevant, ensure the protection of the whistle-blower involved 

through an insurance policy.  

 

The John Delaney vs Sunday Times (2019) case provides another illustration. Here, the 

newspapers, the editor-in-chief and the journalists were targeted by repeated letters on behalf 

of former CEO of the Football Association of Ireland, John Delaney, which sought to prevent the 

newspapers reporting a serious financial scandal in the Irish Football Association. The Sunday 

Times took over the legal costs and representation on behalf of its employees and made sure 

that the whistle-blower was protected. The court ruled in favour of the Sunday Times and 

rejected John Delaney’s request for an injunction against the publication of the story, which was 

 

19 Buzzfeed fails to prevent millionaire American self-help guru Tony Robbins suing it for defamation in the High 
Court here, The Independent IE, 4 June 2021 
20 The links between Hollywood, Heat and the Irish High Court, The Irish Times, 10 October 2014 

https://www.irishtimes.com/news/crime-and-law/self-help-guru-tony-robbins-sues-buzzfeed-in-irish-courts-1.4097155
https://www.irishtimes.com/news/ireland/irish-news/timetable-of-john-delaney-loan-controversy-1.3860097
https://www.independent.ie/news/buzzfeed-failsto-prevent-millionaire-american-self-help-guru-tony-robbins-suing-it-for-defamation-in-the-high-court-here-40503634.html
https://www.independent.ie/news/buzzfeed-failsto-prevent-millionaire-american-self-help-guru-tony-robbins-suing-it-for-defamation-in-the-high-court-here-40503634.html
https://www.irishtimes.com/news/crime-and-law/the-links-between-hollywood-heat-and-the-irish-high-court-1.1959551


found to meet the “public interest” criteria. The Sunday Times was able to recover the legal costs 

of the injunction application from John Delaney. 

 

The Denis O’Brien cases are other examples of a powerful litigant trying to get injunctions against 

the Sunday Times (2013), the Sunday Business Post (2019) and other newspapers. The Irish 

businessman sued on grounds of breach of business confidentiality and defamation. At the time, 

the Sunday Times was the only newspaper to carry on with the story with injuncted details 

removed.  

 

As opposed to “regular” defamation cases where litigants are interested in obtaining high 

financial compensation – which of course is also problematic (see below) – these types of 

defamation cases are characterised by: 

● Powerful litigants whose concerns are to stop the newsrooms from writing, usually 

through court injunctions; 

● Experienced litigants whose strategy is to never engage with the media - as such they 

simply refuse to answer questions from press publishers, a requirement from Section 26 

Defamation Act yet with no obligation for the claimant to reply.  

 

High-sky reputational damages 

 

A first procedure before the press ombudsmen would allow for non-judicial remedies. The 

industry even set up a self-regulated Press Council in 2008 to welcome complaints. Since then, 

claimants have the option to go to press councils and require for instance an independent 

arbitrator to rule over the matter at no cost, order the publication of the decision and restore 

reputation. Yet very few cases go before press councils. We realise that claimants are rarely 

seeking rectification nor public apology, but financial compensation. In fact, defamation cases 

are decided by civil juries who can award extremely high damages, up to EUR 1.25 million21. Since 

2009, judges can provide orientations for the financial award, yet they remain based on very high 

precedents.  

 

However, the European Court of Human Rights22  held in 2017, reacting to the EUR 1.25 million 

award for defamation, that unpredictably large awards of damages in defamation cases are 

considered capable, in principle, of having “a chilling effect” (para.61) on media’s right to 

 
21 Leech v Independent Newspapers Ireland (2014): the jury had awarded EUR 1,872 millions of damages to the 
plaintiff, a number reduced to EUR 1.25 millions by the Irish Supreme Court. 
22 Judgment of the European Court of Human Rights of 15 June 2017, Independent Newspapers (Ireland) Limited v. 
Ireland, application no. 28199/15. 

https://www.irishtimes.com/business/media-and-marketing/o-brien-and-mckillen-win-temporary-injunction-against-sunday-times-1.1344717
https://www.irishtimes.com/business/media-and-marketing/o-brien-and-mckillen-win-temporary-injunction-against-sunday-times-1.1344717
https://www.irishtimes.com/news/crime-and-law/courts/high-court/denis-o-brien-loses-defamation-case-against-sunday-business-post-1.3811041
http://www.irishstatutebook.ie/eli/2009/act/31/section/26/enacted/en/html
http://www.irishstatutebook.ie/eli/2009/act/31/section/26/enacted/en/html
https://www.presscouncil.ie/about-the-press-council/sub-sub-1
https://strasbourgobservers.com/2017/06/19/independent-newspapers-v-ireland-e1-25-million-defamation-award-against-newspaper-violated-article-10/
http://www.bailii.org/ie/cases/IESC/2014/S79.html


freedom of expression and therefore require particularly “the most careful scrutiny” and “very 

strong justification”.  

 

In a context where reputational damage is more protected than any other personal injury and 

where legal costs could amount up to 60% of the final award, defendants are caught in a financial 

dilemma.  

 

Considering that it is nearly impossible to budget for litigation in defamation cases and given the 

unpredictable nature of jury hearings, press publishers face a dilemma, whether to carry on with 

the story or whether to settle to avoid the cost of litigation. As a result, we have relatively few 

SLAPP cases to report on, because most cases would be settled as a cautionary measure.  

 

The role of press publishers’ in-house lawyers 

 

As a legal business has developed around defamation in Dublin, the role of press publishers’ in-

house lawyer is becoming increasingly crucial to quantify the risks of publishing a story. When 

press publishers receive lawsuits, the in-house lawyer would check the validity, grounds and 

chances of success of the claim. If financial exposure remains limited, the newspapers will 

typically go ahead with the story. However, if the risk seems higher, the newspapers might seek 

a more detailed assessment from an external firm, provided it can afford legal advice.  

 

Depending on the risk assessment conclusions, the newspapers could decide to settle, or carry 

on with the story. In such case, the legal department would exercise careful scrutiny at every step 

of the editorial process to protect the newspapers and respect for instance the claimant’s rights 

of privacy, data protection, ability to answer questions before publication, etc. In the most 

established newsrooms, lawyers would now check every single article before publication.   

 

Review of the 2009 Defamation Act 

 

The Defamation Act 2009 provided for a review in 2014.  However, the review did not commence 

until the end of 2016, despite numerous calls from media organisations.  The subsequent report 

was eventually published in March 2022, followed by publication in March 2023 of the Draft 

General Scheme Defamation (Amendment) Bill.  

 

The draft Bill provides for welcome reform of the laws, including the abolition of juries in 

defamation cases.  Regrettably, it does not provide for a cap on damages, or a general 

requirement for someone to show serious harm was caused by the publication of a 

statement.  Requiring proof of “serious harm” to reputation would discourage trivial claims and 

http://www.irishstatutebook.ie/eli/2009/act/31/enacted/en/html
https://www.gov.ie/en/publication/4478f-report-of-the-review-of-the-defamation-act-2009/#:~:text=The%20major%20proposals%20arising%20from,whose%20reputation%20is%20unfairly%20attacked
https://www.gov.ie/en/publication/e9604-draft-general-scheme-of-the-defamation-amendment-bill/
https://www.gov.ie/en/publication/e9604-draft-general-scheme-of-the-defamation-amendment-bill/


claimants who do not meet the “serious harm” test have the option to engage with the Press 

Ombudsman. It is crucial that this is provided for in the legislation. 

 

Conclusions 

● Passing the Defamation (Amendment) Bill is crucial to the future of indigenous media in 

Ireland. Reform is long overdue, and without it, Irish journalism will continue to labour 

under one of the most repressive and financially ruinous defamation laws in Europe. They 

currently do so when those laws do not, in effect, apply to internet service providers and 

social media companies. This facilitates the spread of fake news, conspiracy theories and 

a coarsening of public discourse. 
● It is vital that the reforms, now prioritised by Government, be implemented as quickly as 

possible and, certainly, within the legislative timeframe of the current Dáil (parliament). 
● Defamation cases in Ireland are numerous and difficult for publishers to defend; 

● The “compensation culture” is threatening the financial viability of news businesses and 

results in soaring insurance costs for press publishers; 

● With such a high risk of defamation proceedings hanging over press publishers’ head, the 

press suffers from a certain degree of self-censorship with wider implications on media 

freedom and democracy; 

● Strategic lawsuits have a chilling effect on media freedom and independence. As a result, 

investments in investigative journalism have been reduced, with preference for more 

“frivolous” and less risky stories.  

 

Conclusions 

 

● Defamation cases in Ireland are numerous and difficult for publishers to defend; 

● The “compensation culture” is threatening the financial viability of news businesses and 

results in soaring insurance costs for press publishers; 

● With such a high risk of defamation proceedings hanging over press publishers’ head, the 

press suffers from a certain degree of self-censorship with wider implications on media 

freedom and democracy; 

● Strategic lawsuits have a chilling effect on media freedom and independence. As a result, 

investments in investigative journalism have been reduced, with preference for more 

“frivolous” and less risky stories.  

 

Netherlands 

 

Willem Blijdorp v Financieele Dagblad (FD) – Ongoing case 



In 2022, the Financial Daily reported about a corporation’s governance problems and breach of 

the sanction regime against Iran. Following publication, Dutch businessman Willem Blijdorp 

threatened to sue the FD (autumn 2022). The FD wrote back with the support of a lawyer but did 

not hear back. The proceedings on the merits were launched one year after publication, in spring 

2023, from the Netherlands. Blijdorp asked for reputational damages.  

  

The attitude of Blijdorp has been working against an amicable solution. The businessman refuses 

to engage directly with the newspaper and relies on the threat of court comparison and penalty 

payments to put pressure. Blijdorp also requested an order against the FD to stop contacting  his 

network for the preparation of another press article. In other words, Blijdorp uses money and 

influence to ensure that FD no longer publishes articles about him or investigates his companies.  

  

NDP Nieuwsmedia is in contact with the editor-in-chief. The subject is also being discussed today 

at the CASE group and all relevant parties agree on the seriousness of this matter.  

  

Sources: Quote 500-lid Willem Blijdorp eist €150.000 smartengeld van FD (quotenet.nl) & 

Persvrijheidsfonds steunt betrokken journalisten en het FD in zaak tegen ondernemer Blijdorp / 

Villamedia 

 

Abramovich v v Financieele Dagblad (FD) 

  

In 2020, Russian oligarch Abramovich threatened the FD during the preparation of articles about 

the Pandora Papers. The FD revealed that Abramovich used ING bank accounts to transfer large 

sums of money to offshore companies. The billionaire threatened the FD with legal proceedings 

in London. The legal proceedings did not go through but cost legal fees to the FD.  

 

Romania 

 
Feedback from our member, Biroul Roman de Audit Transmedia (BRAT), mostly relates to 

Dunărea de Jos Press Trust, publisher of the daily newspaper “Viata Libera”, facing abusive 

lawsuits for the deletion of press materials involving public figures from the city of Galati. Despite 

winning all the cases, Press Trust spent a significant amount in legal fees, which could not be 

recovered from the plaintiffs. In total, the Romanian publisher spent 352,279 RO lei 

(approximately 71,175 EUR) fighting over 20 lawsuits over the last years. The Courts approved 

only the payment of 53,821 lei. Of this amount, only 30,182 lei (less than 10% of expenses) was 

actually recovered. 

 

https://www.quotenet.nl/zakelijk/rechtszaken/a44287660/willem-blijdorp-eist-euro150000-smartengeld-fd/
https://www.villamedia.nl/artikel/persvrijheidsfonds-steunt-betrokken-journalisten-en-het-fd-in-zaak-tegen-ondernemer-blijdorp
https://www.villamedia.nl/artikel/persvrijheidsfonds-steunt-betrokken-journalisten-en-het-fd-in-zaak-tegen-ondernemer-blijdorp
https://www.villamedia.nl/artikel/persvrijheidsfonds-steunt-betrokken-journalisten-en-het-fd-in-zaak-tegen-ondernemer-blijdorp
https://www.villamedia.nl/artikel/persvrijheidsfonds-steunt-betrokken-journalisten-en-het-fd-in-zaak-tegen-ondernemer-blijdorp
https://fd.nl/ondernemen/1357658/miljardair-abramovich-bankiert-in-nederland-maar-doet-er-verder-niets
https://www.brat.ro/membru/trustul-de-presa-dunarea-de-jos


Below we provide a snapshot of cases that illustrate how the plaintiffs have used the protection 

of personal data to sue the media.  

 

Media freedom vs GDPR  

 

Corrupt police officers invoke "personal data protection" in 2020-2021 

 

In December 2020- after the entry into force of the GDPR - the Press Trust was sued by Gabriel 

Dorobāt - a former police officer sentenced for corruption – on the ground of violation of 

personal data protection. Gabriel Dorobāt requested a Court order that institutions who had 

revealed his identity, including the newspaper Viata Libera, delete his name from the online 

environment. Given that the concerned person had been rehabilitated and the press publisher 

was risking pecuniary sanctions (up to 4 per cent of the turnover) the “Viata libera” deleted 

references to Gabriel Dorobāt. 

 

A more recent and similar case, in August 2021, refers to the detention of a police officer, Ovidiu 

Morozan, suspected of bribery with a criminal clan. The newspaper Viata Libera reported about 

the public hearings at the Galati Court23. Mr Morozan “informed” the newsroom he would apply 

to Court, invoking the protection of personal data and reputation. So far, the police officer, under 

judicial control, has not put his threats into practice.  

 

These cases illustrate conflicts between data protection and GDPR application on the one hand, 

and media freedom on the other. In particular with public interest reporting, involving for 

instance acts of corruption and criminal activities, there is a risk that requests to remove personal 

data be used insidiously as a means to threaten and silence the media. 

  

Older cases illustrate attempts by local politicians and businessmen to intimidate the Viata Libera 

reporting on acts of corruption. Again, privacy, personal data and reputation are invoked to have 

articles taken down and moral damages compensated. In the two following cases, the claims 

were rejected. We draw the conclusion that the fight against SLAPPs goes hand in hand with the 

fight against local corruption, supported by a well-functioning criminal and judicial system. 

 

Real Estate scamming of Boldea Parliamentarian (2014)  

 

 
23 "Galatean police officer caught in flagrant while taking bribes", "Police officer under judicial control caught 
taking bribes". 



In 2014, the Galati County former Parliamentarian, and one of Romania’s best rated lawyer, 

Mihail Boldea, opened a series of lawsuits against the daily Viata Libera, disclosing revelations 

that led to the opening of a criminal investigation by DIICOT Galati (DIICOT is the structure within 

the Public Ministry specialized in combating organized crimes and terrorism). Mr Boldea, who 

had been extradited from Kenya, claimed the news articles24 had violated his right to dignity and 

to private life and claimed the amount of 1,000,000 EUR for moral injury. The Court rejected the 

claims. Boldea was convicted in 2018 to seven years of prison. 

 

Hortigal Affair (2013) 

 

Local businessman Petrică Herăscu sued the daily newspaper Viața liberă, its journalists, the 

editorial team and the company management for the publication of a series of articles revealing 

corruption in a real estate project. Herăscu claimed reputational and moral amounting to 500,000 

EUR. He also tried to intimidate the press employees, requesting the cessation of any journalistic 

activity against him and putting pressure with information about the journalists’ private lives. 

The Galați Tribunal rejected all his claims.  

 

Ongoing 

 

We are also informed about the owner of a news website tvmneamt.ro, being the target of 

multiple intimidation and harassment actions from different members of the Social Democratic 

Party. One of the legal procedures is ongoing.   

 

Spain  

 

Successful jurisdictional challenge  

 

Mahumudov v Prensa Ibérica  

 

The case opposed Anar Mahmudov and Nergiz Mahmudov, family of members of the 

government in Azerbaijan, and Prensa Ibérica (Diario de Mallorca, Editora Balear, Diario Córdoba, 

El Periódico de Catalunya, Ediciones Intercomarcals and La Opinión de la Coruña) and its 

journalists. 

  

 
24 “Intrigues and political interests - the octopus of Boldea in schools", "Viata libera campaign: Houses that die," 
"Pechea – Contrasts Commune: Star factory and underworld nest", "Galati City Hall, victim of real estate mafia? 
90,.000 Euros real estate con", "Justice confirms: Boldea was a Member of MISA. Magistrates suspected of meeting 
the former Member there", etc.  

https://tvmneamt.ro/


The Mahmudov brothers sued Prensa Ibérica from the United Kingdom, following the publication 

of an article about the suspicious origin of the family’s fortune and the large amount of properties 

they own on Mallorca island. The original article was published in Diario de Mallorca and was 

relayed in several Spanish newspapers.  

 

Since the lawsuit was filed before English courts, Prensa Ibérica had to hire the services of the 

English law firm RPC. The partner handling the proceedings was Mr. Rupert Cowper-Coles. 

 

After due assessment of the matter, RPC filed a "Jurisdictional Challenge" consisting of a 

preliminary question for lack of territorial jurisdiction. The defendant argued that since the 

articles had been published in the Spanish media, the competent courts would be those of Spain 

and not those of the United Kingdom. The plaintiff on the other hand argued that, since the 

information had also been published on the websites of the defendant newspapers, they were 

accessible to the whole world through the Internet and could also be read in the United Kingdom. 

  

The British court upheld the "Jurisdictional Challenge",  considering that it did not have 

competence to enter into an assessment of the merits of the case. The court opened the 

possibility for the Mahmudovs to file a new lawsuit in Spain.  

 

The lawyers fees for Prensa Ibérica amounted to 90,000 euros, of which approximately 80% could 

be recovered, as the plaintiff was ordered to pay the legal costs of the proceedings.  

 

Sweden 

 

An important case amongst our own membership provides illustration of a SLAPP against a 

Swedish online newspaper. The Realtid case caught the attention of the European Parliament 

who invited journalist Annelie Östlund to speak during a dedicated hearing on 3 June 2021. 

 

In November 2020, the Swedish online business and finance magazine Realtid was sued from 

London by Mr Svante Kumlin, a Swedish businessman and CEO of Eco Energy World, on the 

ground of defamation25. Realtid had been investigating a network of stock promotors selling 

shares in Eco Energy World (EEW) to private individuals in Sweden while the company at the 

same time was preparing a major financing round and a stock exchange launch in Norway. The 

company always declined to comment ahead of publications. Instead, Realtid received legal 

threats from Monaco, where the company owner resides, and from London, where the company 

is registered. Despite the charges, Realtid continued to publish information perceived as 

 
25 SLAPP lawsuit taken against Swedish online magazine Realtid in London, RSF, 9 December 2020 

https://www.europarl.europa.eu/cmsdata/235354/SLAPPs-Hearing-Draft%20programme.pdf
https://www.realtid.se/
https://www.eew.solar/about/board
https://rsf.org/en/slapp-lawsuit-taken-against-swedish-online-magazine-realtid-london


beneficial for investors and of public interest. The following elements strongly indicate the 

orchestration of a SLAPP.  

 

Cross-border claims: The defamation suits, instead of proceeding in Sweden - a member state 

ranked third in the 2021 press freedom index - were filed in the UK, and seemingly orchestrated 

as intimidation tactics to pressure investigative journalists. The case was heard by the English 

High Court on 24-25 March 2021. Mr Kumlin and Eco Energy World claimed to have “significant 

business interests” in the UK which would justify the competence of the UK civil courts26. The 

decision on competence is still awaited.  

  

Multiple targets: The civil claims were jointly brought by Mr Kumlin and the company, and 

targeted the Realtid brand, its editor in chief but also the two journalists in their personal 

capacity. Suing in the UK seems a strategic decision since in Sweden, the plaintiff would only be 

able to sue the company and its editor in chief (principle of the responsible editor), but not the 

journalists. Also, Swedish law would not admit a company’s claim on defamation, as only 

individuals can be defamed.  

 

Disproportionate response: EEW and its CEO always declined to comment and exercise their 

right to respond before the articles publication. Instead, they sent legal letters to Realtid from 

their law firms. Also, EEW hired a public relations agency to answer questions from the media 

and from shareholders but refused to communicate directly with Realtid nor provide explanation 

or counterarguments to the journalists’ allegations. For long, the plaintiffs were not interested in 

a reasonable settlement.  

 

What type of support for victims of SLAPPs? 

 

A first observation is that legal proceedings put investigative journalism - a particularly time-

consuming and costly type of journalism - in danger the moment legal fees drain newsrooms’ 

limited financial resources. Second, titles are not equipped with in-house legal expertise, 

meaning that externalising legal advice will necessarily involve very high costs. Legal pro bono is 

certainly welcome, but not enough to absorb the workload inherent to such a case. Financial 

support is also welcome, yet with the wider inconvenience that paying for lawyers in London and 

in Monaco risks feeding into the legal business of cross-border claims.  

 

With this background, creating a network of legal practitioners who can support victims of SLAPPs 

seems an important measure. Only the biggest media groups would be equipped with legal 

 
26 “Organisations express solidarity with Swedish media outlet Realtid ahead of their UK defamation case”, IMS, 24 
March 2021 

https://rsf.org/fr/classement?year=2021
https://www.mediasupport.org/news/twenty-four-organisations-express-solidarity-with-the-swedish-media-outlet-realtid-ahead-of-the-first-hearing-in-their-uk-defamation-case/


departments (and even then, it is not guaranteed that the resources would be sufficient to handle 

such claims). Therefore, it is important that all newsrooms know who to turn to when legal 

threats land on their desks. Currently help comes from a fragmentation of different actors, such 

as NGOs, legal pro bono associations, news media trade associations, etc. Rationalising this 

network at national and European levels and raising awareness about where to find which type 

of support would be a first helpful measure. 

 
Settlement: in January 2023, the case ended with a settlement between Mr Kumlin and Realtid, 

under which Kumlin will pay part of Realtid's legal fees and Realtid will add an apology to three 

of the articles about Kumlin and his company Eco Energy World (EEW) (see the public apology). 

The settlement came two years after the beginning of litigation and seven months after a judge 

ruled that English courts did not have jurisdiction over 10 of the 13 defamation claims brought 

by Mr Kumlin. Journalists unions and human rights organisations welcome the end of the 

proceedings but called for anti-SLAPP legislation in the UK (see press release). While we are 

satisfied about the end of the proceedings, we must highlight that the settlement was made 

under severe pressure and the case included all the qualifying elements of SLAPP.  

 

United Kingdom 

 
British members, represented by the News Media Association UK, raised the concern that it is 

becoming more and more difficult for press publishers to meet the public interest criteria before 

their national jurisdictions. The following cases illustrate such difficulty, as well as the different 

types of threats on their freedom to publish. 

 

External pressure faced by newspapers 

In 2019, Philip Green vs Telegraph is an example of a SLAPP brought by a British fashion 

businessman against the Daily Telegraph for reporting facts of sexual and racial harassment on 

his former employees.  Sir Philip Green threatened to bankrupt both the press publisher and its 

editor should they publish the story27. After trying to get journalistic sources revealed, hinding 

the story through non-disclosure agreements and sending threats to witnesses, the billionaire 

finally dropped proceedings. Philip Green was left with a reported £3m legal bill, having to cover 

his own legal costs and those of the Telegraph. 

 
27 “I will personally sue your editor for damages that will be long beyond what he'll be able to earn if he lives to 
1,000 years old" 

https://www.realtid.se/realtid-och-kumlin-har-forlikats/
https://www.nuj.org.uk/resource/uk-anti-slapp-coalition-welcomes-end-of-realtid-case-but-continues-to-call-for-urgent-action-to-be-taken-against-slapps.html
https://www.bbc.com/news/business-47169362%5d
https://www.telegraph.co.uk/news/2019/02/08/sir-philip-green-faces-3-million-legal-bill-injunction-against/
https://www.telegraph.co.uk/news/2019/01/29/sir-philip-green-sent-threats-witnesses-injunction-case-court/
https://www.theguardian.com/business/2019/jan/28/philip-green-ends-legal-action-against-telegraph


In 2018, the Daily Mail published the result of a substantial investigation into Max Mosley, the 

former Formula One Association president, and his involvement with the publication of a racist 

election pamphlet in 196128. The story raised questions about whether he had lied when giving 

evidence at a former privacy trial he brought against The News of the World. Mr Mosely sued the 

Associated Newspapers group for malicious prosecution, but the claim was struck out. This case 

is an example of a wealthy figure using significant resources to take retaliatory action against a 

press publisher over an article clearly falling within the confines of public interest reporting 

(issues of racism and general elections). 

In 2009, the Telegraph revealed abusive MPs’ expenses, uncovering public money misuses from 

more than half of the House of Commons. After the first publication, the investigative and 

editorial teams received repeated threats calls from politicians. Yet the newspapers continued to 

write as their investigations unfolded, under the careful scrutiny of their in-house lawyer. The 

House of Commons also put pressure on the Metropolitan Police to investigate at The Telegraph, 

which the Police refused to do.   

 

The public interest criteria 

 

UK judgements increasingly lead to a narrow interpretation of what constitutes “public interest” 

reporting. Sicri vs Associated Newspapers Ltd (2020) provides illustration: The MailOnline 

reported about the arrest of an individual suspected to be involved in the Manchester Arena 

bombing. Ultimately the suspect was released without charges and sued the newspaper for 

violation of his privacy. The High Court dismissed the newspaper’s claim for public interest 

reporting. This case shows a very narrow interpretation of the notion of “public interest” 

reporting, coupled with a broader definition of the right to privacy (including a reputational 

element, family life, home and private correspondence).  

 

A narrow interpretation of the “public interest” criteria is becoming a hurdle. In our view, limiting 

the “public interest” definition strictly to what the public wants to know or deserves to know is 

too limited. A right interpretation would take into account the press’ responsibility, in a 

democracy, to make public figures or public services accountable to citizens and under higher 

public scrutiny.  

 

Balancing fundamental rights  

 

European Convention rights 

 
28 High Court judge throws out Max Mosley’s legal action against Daily Mail for sending prosecutors a dossier 
questioning whether he lied on oath, Mail Online, 22 December 2020  

https://www.dailymail.co.uk/news/article-9078741/Judge-throws-Max-Mosleys-legal-action-against-Daily-Mail.html
https://www.telegraph.co.uk/politics/2019/05/07/parliaments-expenses-watchdog-tried-prevent-public-told-377/
https://www.theguardian.com/media/2009/may/20/telegraph-mps-expenses-circulation
https://www.judiciary.uk/wp-content/uploads/2020/12/Sicri-v-Associated-judgment-1.pdf
https://www.dailymail.co.uk/news/article-9078741/Judge-throws-Max-Mosleys-legal-action-against-Daily-Mail.html
https://www.dailymail.co.uk/news/article-9078741/Judge-throws-Max-Mosleys-legal-action-against-Daily-Mail.html


 

This leads us to an important and wider consideration about the role of the press and how to 

take this role into account when balancing fundamental rights for articles written in respect of 

professional ethical standards. Summary judgements sometimes show a certain degree of 

distrust towards the media. A way forward should consider the necessity for the press to write 

free from fear of litigation and its duty to make public figures accountable to the public, in a 

democratic society.  

 

When applying Convention rights, effective anti-SLAPP measures would require revisiting the 

balancing of fundamental rights between Article 8 on the one hand (privacy) and Article 10 on 

the other (freedom of expression) to enforce the democratic function of the media, while 

effectively protecting individuals’ privacy right. Currently, Article 10 does not take precedence 

over other Convention rights. 

 

This approach differs from the USA for instance, where the First Amendment of the Constitution 

gives prominence to freedom of speech and of the press.  

 

US Constitution rights 

 

Anti-SLAPP measures are state measures, meaning that there is no harmonisation over the 

protection against SLAPPs at federal level.  Currently, anti-SLAPP statutes are in place in thirty-

one States. 

 

Generally, the definition of what constitutes a SLAPP is very broad to best protect the First 

Amendment rights. As such, a SLAPP is any civil complaint or counterclaim filed against people 

or organisations who speak out on issues of “public interest or concern”. 

 

For instance, Section 425.16 of the relevant Californian statute (code of civil procedure) reads:  

 

(a) The Legislature finds and declares that there has been a disturbing increase in lawsuits 

brought primarily to chill the valid exercise of the constitutional rights of freedom of speech and 

petition for the redress of grievances. The Legislature finds and declares that it is in the public 

interest to encourage continued participation in matters of public significance, and that this 

participation should not be chilled through abuse of the judicial process. To this end, this section 

shall be construed broadly. 

 

(b) (1) A cause of action against a person arising from any act of that person in furtherance of the 

person’s right of petition or free speech under the United States Constitution or the California 

https://constitution.congress.gov/constitution/amendment-1/
https://leginfo.legislature.ca.gov/faces/codes_displaySection.xhtml?sectionNum=425.16&lawCode=CCP


Constitution in connection with a public issue shall be subject to a special motion to strike, unless 

the court determines that the plaintiff has established that there is a probability that the plaintiff 

will prevail on the claim. 

 

The same goes for the state of New York where anti-SLAPP protection applies to “any 

communication in a place open to the public or a public forum in connection with an issue of public 

interest;” or from “any other lawful conduct in furtherance of the exercise of the constitutional 

right of free speech in connection with an issue of public interest.” (Amendment introduced on 

10 November 2020 to enlarge protection of free speech).  

 

Based on this large interpretation, the defendants can more easily apply to have the SLAPP 

dismissed early in the procedure, as follows: 

1) The SLAPP motion to dismiss: The defendant would apply to have the claim qualified as 

a SLAPP (which as we have seen enjoys a very broad definition for the purpose of 

protecting the First Amendment); 

2) Burden of proof shift: If the judge recognises a SLAPP, the burden shifts on the claimant 

to prove he/she is likely to succeed which is quite a difficult step as it happens even before 

the discovery of documents;  

3) Mandatory full fee recovery: If the defendant successfully gets the claim struck out under 

SLAPP statutes, it shall recover attorney fees in full. This has a chilling effect on abusive 

claims, especially given the non-reciprocity (the successful claimant would not recover 

the full fees from the defendant).  

 

Therefore, this interpretation gives judges the opportunity to stop litigation in its track to allow 

the press to report on issues of public interest, an important procedure considering substantial 

litigation costs.  

 

The UK approach, on the other hand, presents more risks for the media having to settle the case 

to avoid paying substantially high litigation costs and damages.  

All in all, while staying faithful to European definitions of fundamental rights, there is merit 

considering how media freedom could be better protected in Europe both from a procedural and 

a substantial standpoint.  

 

The Defamation Act 2013 reform 

 

The introduction in the 2013 Defamation Act of the “serious harm” test already has a filtering 

effect on abusive lawsuits (Section 1). However, the burden of proving that publications are true 

https://www.legislation.gov.uk/ukpga/2013/26/contents/enacted


remain on the defendant newspaper, meaning the presumption of falsity remains. Also, the 

burden remains on the defendant to characterise the publication is of public interest (Section 4).  

 

Finally, conditional fee agreements (“no win, no fee”) have been outlawed removing some 

pressure from the media to reimburse extremely high legal fees (including the lawyer’s fee 

topped up with payment for the risk incurred. Overall, the reform does not go as far as the media 

would have hoped for.  

 

Libel and privacy tourism 

 

Despite the reform of the Defamation Act in 2013, it seems that the UK remains a privileged hub 

for libel and privacy cases. The very high legal fees and extremely generous compensation culture 

often operate as a chilling effect on newsrooms’ willingness to engage in long and costly trials 

and ultimately, on their freedom to publish. It is fair to say that the legal business that has 

developed around defamation and privacy claims has made London a forum conveniens for 

notorious figures acting against the media. 

 

To avoid libel tourism, it would be worth introducing rules for: 

● Election of a single jurisdiction at the place of residence or establishment of the 

defendant, to limit forum shopping; 

● Claim preclusion (res judicata) for the judge to dismiss defamation claims brought twice 

and avoid multiple charges against the same defendant; 

● The early dismissal of a case identified as a SLAPP. 

 

However, since Brexit, efforts to change international private laws risk leaving in a gap with 

English jurisdictions. It is therefore necessary to ensure reciprocity between changes to Brussels 

I and Rome II Regulations and international treaties with the UK, such as the Lugano Convention.  

 

Reforming private international law  

 

Brussels I Regulation (EU) 1215/2012 (jurisdictional competence): The debate around the 

impact of forum shopping on the media is not a new one. Shortly after the adoption of Brussels I 

Regulation, the industry alerted the European Commission about press publishers’ exposure to 

forum shopping when a press article is published online and called for a legislative review. Under 

the current Regulation, news media companies are exposed to lawsuits coming from either their 

country of establishment or from a country connected with the damage (Recital 16).  Such 

connection, based on “where the harmful event occurred or may occur” (Article 7.2), may – as 

https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2012:351:0001:0032:en:PDF


we have seen in the above cases - be broadly interpreted, exposing press publishers to risks of 

unpredictable and cross-border lawsuits.  

 

Rome II Regulation (EU) 864/2007 (applicable law): During the adoption of Rome II Regulation, 

European press publishers called for the exclusion of personality rights from the Regulation to 

avoid press publishers being exposed to the laws of another country in defamation cases. The 

Regulation ended up excluding defamation from the general rule (Article 4) that the applicable 

law is that of the country where the damage occurs. Yet, the above cases show that it would have 

been more useful if the country-of-origin had applied, as a general rule, to defamation cases. It 

is now important that press publications are protected from financially burdensome legal 

proceedings abroad, whenever the media complies with their country-of-origin laws. Press 

publishers cannot reasonable be held accountable to the laws and standards of other 

jurisdictions where public figures claim they have a reputation. As a principle, press publishers 

should be held to the standards of the country-of-origin where they are based and where they 

publish from.  

 

The review of Brussels I and Rome II Regulations would be very positive steps forward, yet leaving 

the UK unaffected. In our view, tackling SLAPPs, from identification to dismissal of abusive 

lawsuits, would be more effective in cooperation with non-EU countries. So when the EU review 

takes place, it would be preferable to include the UK to ensure harmonized solutions.  

 

Integration of the 2007 Lugano Convention in the Brussels I and Rome II Regulations: The 2007 

Lugano Convention is the international treaty between the EU and Denmark (in its own right), 

Norway, Iceland and Switzerland to govern conflicts of competence in civil and commercial cases. 

In 2020, the UK applied to accede the Convention, but the European Commission advised 

Member States against29. Should Brussels I and Rome II be reviewed, it would make sense to 

include the UK through, for instance, the inclusion of Lugano Convention parties, to ensure that 

defamation suits cannot be brought in third countries that may claim connection with the 

damage. This solution would first require the accession of the UK to the Lugano Convention. 

 

The UK acceded the 2005 Hague Convention on Choice of Courts Agreements in its own right, 

effective from 1 January 2021. The Hague Convention allows the status quo between the EU – 

also a contracting party - and the UK on jurisdiction of the chosen court and the recognition of 

judgements. It also simplifies proceedings by requiring the “exclusively designated” court to hear 

the case without parallel hearings in other contracting states. However, the Hague Convention 

 
29 European Commission Communication – Assessment on the application of the United Kingdom of Great Britain 
and Northern Ireland to accede to the 2007 Convention, 4 May 2021 

https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2007:199:0040:0049:EN:PDF
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/ALL/?uri=CELEX%3A22007A1221%2803%29
https://www.hcch.net/en/instruments/conventions/full-text/?cid=98%5d
https://ec.europa.eu/info/files/communication-assessment-application-united-kingdom-great-britain-and-northern-ireland-accede-2007-lugano-convention_en
https://ec.europa.eu/info/files/communication-assessment-application-united-kingdom-great-britain-and-northern-ireland-accede-2007-lugano-convention_en


leaves some gaps, excluding for instance “claims for personal injury” such as defamation (Article 

2.j).   

 

To some extent, the Lugano Convention is the agreement that resembles the most Brussels I 

Regulation: the competent jurisdiction is the one where the defendant is domiciled (Article 2) 

except for torts or delicts, such as defamation, for which the jurisdictions is the one where the 

damage occurred (Article 5.3). Reviewing the rules for defamation consistently across EU and 

international laws while ensuring cooperation between UK and EU member states’ courts, would 

be a step in the right direction.   

 

Concluding remarks 

 

1. The results of our interviews show that newsrooms are either direct targets of SLAPPs or 

undertake legal costs and representation on behalf of employed and often freelance 

journalists. 

 

2. There is no established definition of SLAPPs at national level, making it difficult for press 

publishers to identify and react to such lawsuits.  

 

3. Cases indicate that lawsuits intended to silence press publishers and journalists are both 

internal and cross-border. Admittedly, there is limited competence for European 

intervention in purely internal cases involving a single jurisdiction.  

 

4. The prevalence of SLAPPs is clearly more severe in some countries than others, but in 

principle poses a cross-border threat to all jurisdictions. 

 

5. Certain forms of journalism, in particular investigative journalism, inherently attract more 

SLAPPs by their very nature. This means that some news media companies can be more 

exposed than others to such problems and consequently have to regularly invest more 

resources in legal defense.  

 

6. Such suits can be draining on press publishers’ limited time and financial resources. In 

light of the current financial pressures on the industry brought upon by the COVID19 crisis 

and digital transformation, such fees could further threaten the existence of a newsroom, 

endanger the jobs of numerous journalists and undermine access to pluralistic high-

quality journalism for citizens. 

 

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/ALL/?uri=CELEX%3A22007A1221%2803%29


7. While we greatly value solutions a posteriori, such as training and capacity-building 

between European countries, change should first and foremost happen at a procedural 

level to have SLAPPs dismissed at an early stage of the legal proceedings. 

  

8. The early dismissal of a SLAPP case would prevent newspapers from covering for high 

legal costs, their attorney fees and potentially that of the claimant. Should the case 

however be admissible, stricter budget rules and greater case management (e.g. 

estimation for each step of the court process) should allow press publishers to better 

foresee legal costs and mitigate fee reimbursement. A principle of proportionate costs 

should in any case apply in proceedings against news publications. Finally, the defendant 

that wins the case should recover legal fees in full. 

 

9. Anti-SLAPP measures require private international law reforms to make cross-border 

defamation suits more difficult. The applicable jurisdiction should be that of the residence 

of the defendant, while the applicable law should be that of the publication. It makes 

sense to cooperate with the UK on this matter through international treaties. 

  

10. This would not however prevent home defamation suits (no cross-border element), 

where national legislation is needed to better protect the rights of the media and its 

democratic function.  

 

Contacts: 

Wout van Wijk (Executive Director): wout.vanwijk@newsmediaeurope.eu  

Aurore Raoux (Policy Manager): aurore.raoux@newsmediaeurope.eu  

 

mailto:wout.vanwijk@newsmediaeurope.eu
mailto:aurore.raoux@newsmediaeurope.eu

